Tomasz Zagórski
Tomasz Zagórski
Tytuł i stopień naukowy, Uczelnia, rok uzyskania
prof. dr hab.
Stanowisko
profesor
Dyscyplina artystyczna/naukowa – kierunek
sztuki muzyczne / wokalistyka
Specjalność
śpiew solowy
Zatrudnienie na Wydziale
I
DZIAŁALNOŚĆ ARTYSTYCZNA/NAUKOWA
(najważniejsze koncerty, publikacje, płyty, kompozycje)
Urodzony w Poznaniu, śpiewak operowy, tenor, uczeń prof. Stanisława Romańskiego. Laureat wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie Młodych Tenorów w Conservatorio Verdi w Mediolanie (nagroda wręczona przez Giuseppe di Stefano i Gino Bechi). Stypendysta u słynnej Birgit Nilsson w Wolfenbüttel (Niemcy).
Od 1985 do 1995 roku śpiewał we wszystkich polskich teatrach operowych, m.in. na etacie solisty w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, od 1995 do 1997 w Operze Nova w Bydgoszczy.
Zadebiutował w Strasznym dworze, a potem przez kolejnych 10 sezonów prezentował się poznańskiej publiczności w wielu operach granych przeważnie w językach oryginalnych. Do nich zaliczyć można występy w takich dziełach jak: Czarodziejski flet, Cyrulik sewilski, Falstaff, Śmierć w Wenecji, Traviata, Kniaź Igor, Eugeniusz Oniegin, Chowańszczyzna, Opowieści Hoffmanna, Wesoła wdówka, Cyganeria, Mojżesz, Czarna maska, Marta, Turek we Włoszech, Gianni Schicchi, Skrzypek na dachu, Pajace, Carmina burana i Zemsta nietoperza.
Po zakończeniu pracy na scenach poznańskiej i bydgoskiej wyjechał do Niemiec i Szwajcarii, gdzie z tamtejszymi teatrami związał swoją karierę.
Od końca lat 90. był gościnnym solistą hanowerskiej Staatsoper, teatrów operowych w Kilonii, Lipsku, Erfurcie, Würzburgu, Krefeld, Münchengladbach, Frankfurcie nad Menem, drezdeńskiej Semperoper, Staatstheater Braunschweig, Deustsche Oper am Rhein w Düsseldorfie, w Staatstheater Kassel. Publiczność oklaskiwała go wtedy m.in. w Czarodziejskim flecie, Kawalerze srebrnej róży, Łucji z Lammermoor, Cyruliku sewilskim i Falstaffie.
Jego śpiewu słuchano także w Operze Królewskiej Sztokholmie, Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, Teatro Sao Carlos w Lizbonie, Teatro Regio w Parmie, Teatro Massimo Bellini w Catanii, Operach w Bern, Biel, Bazylei i Lucernie, w Berlinie, Halle, Innsbrucku, Bonn, Berlińskiej Filharmonii, Filharmonii Monachijskiej, Moskiewskiej Sali im. P. Czajkowskiego, Operze Narodowej w Pradze, Beethovensaal w Stuttgarcie.
Wystąpił w ponad 50. partiach tenorowych, a niektóre z nich wykonał w kilku inscenizacjach. Do najważniejszych artysta zalicza główne role w operach W. A. Mozarta, takich jak: Don Giovanni, Czarodziejski flet, Łaskawość Tytusa, Idomeneo, a także w operach kompozytorów polskich: Straszny dwór, Czarna maska, Zamek na Czorsztynie, francuskich: Opowieści Hoffmanna, Życie paryskie, Manon, Poławiacze pereł, Godzina hiszpańska oraz włoskich: Turek we Włoszech, Mojżesz, Cyganeria, Gianni Schicchi, Traviata, Bal maskowy, Il prigioniero, Hiob, rosyjskich: Eugeniusz Oniegin, Chowańszczyzna, Kniaź Igor czy niemieckich: Wesołe kumoszki z Windsoru, Telemaco – ossia L`isola di Circe, Kawaler srebrnej róży, Martha, Capriccio, Fedra, Orest, Fidelio, Wolny strzelec.
Tomasz Zagórski wystąpił w 54 rolach operowych i operetkowych, 48 premierach dzieł scenicznych, 50 wielkich partiach kantatowo-oratoryjnych.
Do ulubionych gatunków muzyczno-scenicznych artysty należy również operetka, a w niej takie role jak Camille de Rossillon w Wesołej wdówce Lèhara, Caramello w Nocy w Wenecji, Hrabia René w Hrabia Luksemburg, Hrabia Stanisław w Ptaszniku z Tyrolu, Raul de Gardefeu w Życiu paryskim, Eisenstein w Zemście nietoperza.
Tomasz Zagórski występuje często na estradach filharmonicznych, u boku świetnych chórów i orkiestr, a poszczycić się może występami m.in. z Chórem i Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, z Monteverdi Chor Hamburg, Philharmonischer Chor Berlin, Thomanerchor Leipzig, Münchner Symphoniker, Brandenburger Symphoniker, Orchester des Brandenburger Theaters, Freiburger Barockorchester, Staatskapelle Halle, Staatskapelle Dresden , Berner Symphonieorchester, Mozarteum Orchester Salzburg, Concerto Brandenburg, w licznych oratoriach i mszach jak np. Stabat Mater Rossiniego, Dzieciństwo Chrystusa Berlioza, Requiem Verdiego, Mesjasz Händla, Missa Solemnis Beethovena, Te Deum Kodalya, Granner Messe Liszta, Mojżesz Brucha, Requiem i Stabat Mater Dvoraka, Chrystus Liszta, A Child of our Time Tippetta, Songfest Bernsteina, Pieśni miłosne Hafiza i Pieśń o nocy Szymanowskiego.
Występował na scenie z takimi artystami jak Theo Adam, Diana Damrau, Magdalena Kozena, Anne-Sophie von Otter, Teresa Żylis-Gara, Felicity Lott, Giorgio Zancanaro, Chrisoph Pregardien, Erika Miklosa, Olaf Baer, Alberto Rinaldi, Miriam Clark, Angela Meade, Jan Czekay.
Oklaskiwała go publiczność na wielu festiwalach muzycznych w Polsce i Europie, w miejscach takich jak: Kudowa Zdrój, Nantes, Schwetzingen Festspiele, Wiesbaden, Praga, Berlin, Warszawa, Wrocław, Brighton, Drezno, Berlin, Santander, Lille, Poznań, Kalisz, Sanok, Parma, Merseburg, Lucerna, Trzęsacz, Świnoujście.
Od 2009 roku Tomasz Zagórski dzieli występy zagraniczne z pracą pedagogiczną w Akademii Muzycznej w Poznaniu, prowadząc na Wydziale Wokalno-Aktorskim zajęcia z niemieckiej liryki wokalnej, a od 2010 roku, obecnie jako profesor, prowadzi własną klasę śpiewu solowego w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.
Jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Nadnoteckie Bel Canto – Nadnoteckiego Festiwalu Muzycznego i prezesem Stowarzyszenia Nadnoteckie Bel Canto.
Jest autorem projektu polsko-niemieckich warsztatów wokalnych w ramach Dnia Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego „Vocal Master Class” – Rewal/Świnoujście – sierpień 2014.
W 2011 roku otrzymał Nagrodę Dziennikarską 2011 za zorganizowanie I Nadnoteckiego Festiwalu Muzycznego „Piękny śpiew” (od wszystkich gazet pilskich i regionu nadnoteckiego).
Jest laureatem Nagrody „Czerwonego tulipana” za pomoc i współpracę w budowaniu kultury miasta Czarnkowa.
W 2014 roku otrzymał Nagrodę Burmistrza Miasta Wielenia za szczególne osiągnięcia kulturalno-artystyczne.
Jest od 2014 roku Przewodniczącym Jury Konkursu „Mam talent – jestem najlepszy”, odbywającego się w Powiecie Czarnkowsko-Trzcianeckim w „Edukacji” w Lubaszu.
Jest kompozytorem (2014) utworu Zielona Sarbia na tenor solo i chór z towarzyszeniem fortepianu z okazji 90-lecia Lasów Państwowych; prawykonanie odbyło się na Nadnoteckim Festiwalu Muzycznym w Sanktuarium w Lubaszu, 28.06.2014.
W 2015 roku wraz z pianistą Jackiem Kortusem nagrał płytę pt. Najpiękniejsze pieśni polskie.
W 2020 roku wraz z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Poznaniu wykonał partię solową w Te Deum Zbigniewa Kozuba, napisanym z okazji Jubileuszu 100-lecia Akademii Muzycznej w Poznaniu
Odznaczenia: Zasłużony dla Kultury Polskiej, Medal Brązowy za Długoletnią Służbę, Odznaka Honorowa za Zasługi dla Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Srebrny Krzyż Zasługi.
Dnia 6 lutego 2020 roku Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej nadał mu tytuł profesora sztuki.