Wydarzenia

Publikacje
25.02.2021, 19:00 - Aula Nova

Koncert symfoniczny

Koncert Aula Nova

Koncert z udziałem publiczności, w związku z powyższym uprzejmie prosimy o zapoznanie się z komunikatem JM Rektor prof. dr hab. Hanny Kostrzewskiej: https://stronav3.amuz.edu.pl/komunikat-rektora-akademii-muzycznej…/ oraz regulaminem uczestnictwa w wydarzeniach artystycznych: https://stronav3.amuz.edu.pl/…/regulamin-uczestnictwa-w…/.

Udział w koncercie wyłącznie w maseczkach, z zachowaniem dystansu społecznego. Liczba miejsc – z powodu pandemii – ograniczona. Bezpłatne wejściówki będą wydawane bezpośrednio przed koncertem. Serdecznie zapraszamy!

 


 

Czwartek, 25.02.2021, Aula Nova, godz. 19.00


Koncert symfoniczny

 

 

Wykonawcy

Barbara Kubiak – sopran
Jarosław Bręk – baryton
Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu
Antoni Wit – dyrygent

Program

T. Baird – Cztery sonety miłosne do słów Williama Szekspira (Jarosław Bręk)
L. van Beethoven – Aria koncertowa Ah! Perfido op. 65 (Barbara Kubiak)
L. van Beethoven – VII Symfonia A-dur op. 92

Mikołaj Rykowski – słowo o muzyce

 

 

 


Barbara Kubiak – sopran

Absolwentka Akademii Muzycznej w Poznaniu. Już w czasie studiów zadebiutowała na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu partią Pierwszej Damy w Czarodziejskim Flecie Mozarta. Od 1987 roku jest na stałe związana z tą sceną operową. Współpracuje z najlepszymi teatrami operowymi w Polsce. Wraz z Teatrem Wielkim-Operą Narodową w Warszawie wystąpiła w partii Abigaille w Nabucco Verdiego na Beijing Music Festival w Pekinie (Chiny) oraz Afrodite Opera Festival w Pafos (Cypr). Z Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Krakowską, Operą Dolnośląską oraz Teatrem Wielkim w Poznaniu artystka wyjeżdżała na liczne tournée zagraniczne, m.in. do Holandii, Belgii, Francji, Luksemburga, Niemiec oraz Wielkiej Brytanii, gdzie prezentowała się tamtejszej publiczności w rolach Verdiowskich: Aida (Aida), Abigaille (Nabucco), Leonora (La forza del destino), Leonora (Il Trovatore), a także w operach Pucciniego (Tosca, Madama Butterfly) i Belliniego (Norma). W swoim repertuarze posiada najpiękniejsze partie z oper Verdiego (Nabucco, Aida, La forza del destino, Il Trovatore, Don Carlos, Otello, Macbeth, Ernani, Un Ballo In Maschera), Pucciniego (Madama Butterfly, Tosca, La Boheme, Turandot, Suor Angelica), Mozarta (Czarodziejski Flet, Wesele Figara), Belliniego (Norma), Beethovena (Fidelio). Barbara Kubiak występuje również w repertuarze oratoryjnym i koncertowym. Stale współpracuje z największymi polskimi filharmoniami i festiwalami, wykonując takie dzieła jak: War Requiem Brittena, IVVIII Symfonię Mahlera, IIII Symfonię Góreckiego, Missa pro pace i Angelus Kilara, Stabat Mater Rossiniego, Stabat Mater Dvořáka, Stabat Mater Szymanowskiego, Requiem Mozarta, RequiemVerdiego, Quo vadis? Nowowiejskiego. W dorobku fonograficznym artystka posiada dwie opery Verdiego: Nabucco oraz Il Trovatore , a także Stabat MaterSzymanowskiego i VIII Symfonię Mahlera.

 

Jarosław Bręk – bas-baryton

Ukończył Wydział Wokalny Akademii Muzycznej w Warszawie, w klasie śpiewu prof. Jerzego Artysza. Wyróżniony przez swoją uczelnię medalem Magna Cum Laude za wybitne osiągnięcia artystyczne. Jest laureatem nagród na konkursach wokalnych w Barcelonie, Vercelli i Lizbonie. Dwukrotnie nominowany do Paszportu Polityki. Odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi, Brązowym Medalem Gloria Artis, odznaką Zasłużony dla Kultury Polskiej, Odznaką Honorową za zasługi dla Województwa Wielkopolskiego oraz Odznaką Honorową za zasługi dla Województwa Lubuskiego. Od 2000 roku jest czołowym solistą Warszawskiej Opery Kameralnej. Śpiewał na scenach i estradach Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Holandii, Austrii, Rumunii, Wysp Kanaryjskich, Japonii, Libanu, Ukrainy, Bułgarii, Rosji, Francji, Monaco, Szwajcarii, Belgii, Czech, Litwy, Łotwy, Anglii i Izraela. Oklaskiwano go na scenach Paryża, Londynu, Berlina, Amsterdamu, Brukseli, Rzymu, Barcelony, Walencji, Santiago de Compostela, Oviedo, Hamburga, Zurychu, Düsseldorfu, Hanoweru, Grazu, Jerozolimy, Brna, Sankt Petersburga, Lwowa, Wilna, Rygi, Sofii, Bejrutu, Tokio, Yokohamy, Hiroshimy, czy Osaki. Współpracował ze 150 orkiestrami i 200 chórami z całego świata, wykonał ponad 20 partii operowych oraz ponad 140 dzieł oratoryjnych. Występował z wybitnymi dyrygentami: Giovanni Antonini, Benjamin Bayl, Tomasz Bugaj, Kai Bumann, Sylvain Cambreling, Agnieszka Duczmal, Edward Higginbottom, Jacek Kaspszyk, Jerzy Katlewicz, Michał Klauza, Igor Łacanycz, Jerzy Maksymiuk, Michel Plasson, Pascal Rophé, Antoni Ros-Marba, Tadeusz Strugała, Antoni Wit, Alberto Zedda. Współpracował ze znakomitymi orkiestrami, m.in. Berliner Philharmoniker, Symphoniker Hamburg, NDR Radiophilharmonie, BBC Concert Orchestra, Orquesta Sinfonica del Principado de Asturias, Real Filharmonia de Galicia, Neue Düsseldorfer Hofmusik. Brał udział w prawykonaniach utworów J. Bruzdowicz, W. Kilara, K. Knittla, A. Kurylewicza, P. Łukaszewskiego, M. Ptaszyńskiej, R. Twardowskiego. Występował podczas znaczących festiwali, m.in. Easter at King`s College Cambridge, Velikonoĉni Festival Duchovnĭ Hudby. Jarosław Bręk jest cenionym interpretatorem pieśni. Artysta dokonał wielu nagrań archiwalnych, a także nagrał około 30 płyt CD, wielokrotnie nagradzanych Fryderykami (2008, 2009, 2016, 2019) oraz nagrodą Złotego Orfeusza (2008, 2010, 2014). Wydane przez NAXOS nagranie Stabat Mater K. Szymanowskiego (Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie pod dyrekcją Antoniego Wita), w 2009 roku otrzymało nominację do nagrody Grammy. Jarosław Bręk prowadzi klasę śpiewu w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Pełni funkcję Dyrektora Artystycznego Festiwali Muzycznych w Drezdenku i Krzyżu Wielkopolskim.

 

Antoni Wit – dyrygent

Dyrygent honorowy Filharmonii Krakowskiej. W latach 2013-18 dyrektor artystyczny Orquesta Sinfónica de Navarra w Pampelunie. Wcześniej kierował zespołami: Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy (1974–77), Orkiestry i Chóru Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie (1977–83), Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (1983–2000), Orquesta Filarmónica de Gran Canaria (1987–92). W latach 2002–13 pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Narodowej w Warszawie. Studiował dyrygenturę pod kierunkiem Henryka Czyża w PWSM w Krakowie, ukończył również studia prawnicze na Uniwersytecie Jagiellońskim. Działalność artystyczną rozpoczął jako asystent Witolda Rowickiego w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Po otrzymaniu II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Herberta von Karajana w Berlinie w 1971 roku został asystentem patrona konkursu. Występował niemal we wszystkich ośrodkach muzycznych Europy, Azji, Australii i obu Ameryk. W ostatnich sezonach prowadził m.in. Orchestra del Teatro alla Scala, BBC Symphony Orchestra, Cleveland Orchestra, Yomiuri Nippon Symphony Orchestra, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Bu­dapest Festival Orchestra, Orquesta Nacional de España, Berner Symphonieorchester, China Philharmonic Orchestra, Shanghai Symphony Orchestra, Denver Symphony Orchestra, New Zealand Symphony Orchestra, Orques­ta Filarmónica de Buenos Aires (Teatro Colón), Berliner Philharmoniker, Staatskapelle Dresden, Royal Philharmonic Orchestra (m.in. na festiwalu w Montreux), Orkiestrę Filharmonii Petersburskiej, orkiestry w Lyonie, Liège, Brukseli, São Paulo, Bilbao, Barcelonie i Sewilli. W jego najbliższych planach są m.in. koncerty z orkiestrami w Tokio, Tajpej, Pekinie, Nagoi, Kapsztadzie, Pradze, Sofii, Nantes, Dortmundzie i Belgradzie. Dorobek fonograficzny artysty zawiera ponad 200 płyt, które otrzymały liczne nagrody (m.in. Grammy Award 2013 oraz sześć innych nominacji do tej nagrody, Diapason d’Or i Grand Prix de la Nouvelle Académie du Disque, Cannes Classical Award, CHOC, cztery Fryderyki). Znajdują się na nich dzieła najwybitniejszych polskich kompozytorów, jak również utwory literatury światowej – m.in. przyjęte przez krytyków z ogromnym uznaniem inter­pretacje kompozycji Smetany, Dvořáka, Schumanna, Brahmsa, Mahlera i R. Straussa. Dyrygent należy do nielicznego grona artystów na świecie, których płyty sprzedano w łącznym nakładzie ponad sześciu milionów egzemplarzy. Antoni Wit prócz aktywności koncertowej prowadził również działalność pedagogiczną jako profesor dyrygentury Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, a jego studenci zdobywają najwyższe laury w polskich i międzynarodowych konkursach muzycznych. Artysta jest pro­fesorem honorowym Keimyung University (Korea Płd.).

 

Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu

Orkiestra istnieje od początku działalności Uczelni. W tym czasie dyrygowała nią czołówka polskich oraz zagranicznych dyrygentów, między innymi – Z. Jahnke, S. Stuligrosz, R. Czajkowski, J. Maksymiuk, G. Nowak, L. Koehler. W latach 1995-2013 kierownictwo artystyczne zespołu sprawował prof. Marcin Sompoliński, a następnie – przez cztery lata – prof. Warcisław Kunc. Od roku akademickiego 2017/2018 Orkiestra pracuje pod dyrekcją dra hab. Jakuba Chrenowicza. W ramach każdego roku akademickiego Orkiestra prezentuje się kilkukrotnie, pracując z pedagogami – dyrygentami związanymi z poznańską Akademią Muzyczną, jak i spoza Uczelni. Zespół posiada w swoim repertuarze utwory od baroku do współczesności, dokonuje prawykonań, koncertuje głównie w Poznaniu. Orkiestra angażuje się w różnorodne projekty artystyczne, m.in. brała udział w koncertach z cyklu Studenci – Studentom, które wzbudzały zainteresowanie środowiska akademickiego i muzycznego Poznania. W marcu 2010 roku koncert z tego cyklu był szczególny, ponieważ po raz pierwszy w historii Uczelni za pulpitem dyrygenckim stanęli dyplomanci – dyrygenci kończący edukację w ramach studiów magisterskich II stopnia. W dniu 1 października 2013 Orkiestra uświetniła Poznańską Inaugurację Akademicką – wspólną inicjatywę poznańskich uczelni publicznych, która odbyła się w Sali Ziemi Międzynarodowych Targów Poznańskich, z udziałem Prezydenta RP, Bronisława Komorowskiego, Kolegium Rektorów Miasta Poznania, zaproszonych gości oraz społeczności akademickiej Poznania. Rok 2015 był rokiem 95-tych urodzin poznańskiej Alma Mater – w ramach jubileuszu Orkiestra wystąpiła trzykrotnie, prezentując zróżnicowany repertuar: 16 stycznia 2015 otwierając jubileusz Galą operową pod batutą prof. Warcisława Kunca, 1 kwietnia 2015 występując w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w ramach koncertu Via Mariana. Renard Czajkowski in memoriam pod dyrekcją prof. Marcina Sompolińskiego, a także zwieńczając jubileusz koncertem symfonicznym pod dyrekcją prof. Jerzego Koska w dniu 16 października 2015. W roku jubileuszu 1050-lecia chrztu Polski, w listopadzie 2016, Orkiestra pod batutą José Marii Florêncio, wraz z solistami, Chórem Ogólnouczelnianym i Chórem Kameralnym, przygotowała projekt, w ramach którego zaprezentowane zostały trzy dzieła: Msza jubileuszowa na solistów, chór mieszany i orkiestrę (prawykonanie) Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej, Sinfonia Sacra (III Symfonia) Andrzeja Panufnika oraz Angelus Wojciecha Kilara. W ramach obchodów 100-lecia Akademii Muzycznej w Poznaniu, w jubileuszowym roku akademickim 2019/2020, Orkiestra zaprezentowała się podczas: inauguracji jubileuszu (Aula Nova, 16 października 2019, pod dyr. Krzesimira Dębskiego), koncertu symfonicznego (Aula Nova, 28 listopada 2019, pod dyr. Przemysława Neumanna) i koncertu wokalno-instrumentalnego (Fara Poznańska, 3 marca 2020, pod dyr. Jakuba Chrenowicza). Zespół miał okazję występować na wielu prestiżowych festiwalach (Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Nostalgia, Międzynarodowy Festiwal Teatralny MALTA, Festiwal Made in Chicago), ponadto posiada w swoim dorobku nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne. W roku akademickim 2015/2016, w ramach współpracy międzyuczelnianej, Orkiestra wystąpiła w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz podczas V Międzynarodowego Festiwalu Akademickich Orkiestr Symfonicznych w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach – oba koncerty spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności. W roku akademickim 2017/2018 Orkiestra wykonała dwa koncerty gościnne: w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (październik 2017) oraz w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (kwiecień 2018).