VI Jesień Harfowa, 3-4.11.2023/dzień 2
W dniach 3-4 listopada 2023 roku zapraszamy na
VI Jesień Harfową.
Harmonogram:
Piątek, 3 listopada 2023
Sala Prezydencka
13.00 rejestracja uczestników
13.30-15.00 dr Marta Mogielnicka – Warsztaty: Rytmiczne wyzwania
15.00-17.00 Wystawa harf Camac
18.00 Koncert laureatów konkursów harfowych
Sala Marszałkowska
13.30-14.30 dr Aneta Salwińska – Wykład dla rodziców: Jak ćwiczyć grę na instrumencie z dzieckiem
14.30-17.30 dr Aneta Salwińska – Master Class
Sobota, 4 listopada 2023
Sala Prezydencka
10.00 Delphine Constantin Reznik – Wykład: A.E. Pratté – wirtuoz harfy i kompozytor (w jęz. angielskim)
11.15-13.30 Delphine Constantin Reznik – Master Class
14.30-17.00 cd. Delphine Constantin Reznik – Master Class
13.30 dr Michał Maciaszczyk – Wykład: Harfa w orkiestrze i zespole kameralnym z perspektywy skrzypka i dyrygenta
Sala Marszałkowska
11.00-14.30 mgr Sandra Kasperek – Master Class
Aula Nova
19.00 Koncert Laskine Duo
Paulina Maciaszczyk – harfa
Michał Maciaszczyk – skrzypce
W programie kompozycje Sergiu Natry Lexa van Deldena i Astora Piazzoli
Wstęp wolny
Michał Maciaszczyk – skrzypek i dyrygent. Koncertuje jako solista z wieloma orkiestrami europejskimi i azjatyckimi w najsłynniejszych salach koncertowych na całym świecie m.in. Goldener Saal Musikverein Wien, Suntory Hall Tokyo, Nagoya Philharmonic, Tokyo Opera City, Gewandhaus Leipzig, Auditorio Nacional de Mú sica w Madrycie, Konzerthaus Wien, Konzerthaus Berlin, Tiencin Concert Hall, Xinghai Concert Hall w Kantonie, Beijing Concert Hall. W 1998 roku wygrał przesłuchanie na stanowisko koncertmistrza w Wiener Kammer Orchester, a rok później dołączył jako skrzypek do Wiener Philharmoniker i Staatsoper Wien. Miał okazję współpracować z najsłynniejszymi muzykami świata (Nicolaus Harnoncourt, Zubin Mehta, Ricardo Mutti, Seiji Ozawa, Daniel Barenboim i wielu innych). Przez wiele lat był koncertmistrzem Secession Players Wien i Wiener Kammer Ensembles, współpracował z Wiener Virtuosen, Fritz Kreisler Ensmble i Steude Quartett. Przez ponad dekadę był członkiem Ensemble Wiener Collage przy Schönberg Center. Stworzył GoldbergTrioWien z Barbarą Moser (fortepian) i Attilą Pastor (wiolonczela) oraz Laskine Duo z Pauliną Maciaszczyk (harfa). Jest szefem artystycznym Polish Art Philharmonic. Zarówno publiczność, jak i krytycy podkreślają jego emocjonalny sposób interpretacji muzyki, techniczną perfekcję i charakterystyczne brzmienie.
Paulina Maciaszczyk absolwentka Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie Katarzyny Staniewicz oraz Akademii Muzycznej w Katowicach, w klasie Helgi Storck. Ukończyła kursy mistrzowskie u takich znakomitych profesorów jak Isabelle Moretti, Kumiko Inoue, Judith Liber, Susan Mc Donald. W wieku 20 lat rozpoczęła współpracę z polskimi orkiestrami, a stanowisko I harfistki Filharmonii Poznańskiej objęła w 2005 roku. Rok później rozpoczęła pracę w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Jako solistka występowała z Filharmonią Poznańską, Filharmonią Rzeszowską, Capellą Bydgostiensis, Orkiestrą Akademicką w Poznaniu. Występowała jako solistka i kameralistka podczas Festiwalu Muzycznego w Łańcucie, Festiwalu Farinelli w Andrii, Festival del Arte w Wojanowie, Warszawskiej Jesieni, Poznańskiej Wiośnie Muzycznej. W latach 2005-2008 dołączyła do An_Arche New Music Ensemble, wykonującego wyłącznie współczesną muzykę kameralną; w 2009 roku stworzyła Laskine Duo z Michałem Maciaszczykiem – skrzypce. Dzielenie się wiedzą z młodymi muzykami i prezentowanie muzyki najmłodszej publiczności traktuje jako przywilej harfistki orkiestrowej. Dlatego stworzyła Poznańską Jesień Harfową – aby promować muzykę harfową w regionie i dać młodym harfistom możliwość uczestniczenia w kursach mistrzowskich, wykładach i koncertach najlepszych harfistów.
Marta Mogielnicka związana jest z harfą od najmłodszych lat. Swoją przygodę z tym pięknym instrumentem rozpoczęła w Warszawie, kontynuując naukę w renomowanych ośrodkach muzycznych, takich jak Monachium, Katowice i Londyn, gdzie miała możliwość studiować pod kierunkiem wybitnych pedagogów, w tym prof. Helgi Storck oraz prof. Ieuana Jonesa. Rezultatem jej zaangażowania i wytrwałości są dyplomy Master of Performance oraz doktorat w dziedzinie sztuki. Jest laureatką konkursów harfowych we Francji, Niemczech, Włoszech i Polsce. Współpraca z Orkiestrą Muzyki Nowej jest kolejnym znaczącym elementem kariery Marty Mogielnickiej. Wraz z tą orkiestrą miała okazję dokonywać wielu prawykonań i brać udział w licznych nagraniach płytowych. Od 2015 roku rozwija swoją działalność biznesową, prowadząc MyHarp.pl. Firma ta zajmuje się wynajmem, sprzedażą oraz szeroko pojętą popularyzacją harfy w Polsce. Jej zaangażowanie w upowszechnianie tego instrumentu w kraju i wspieranie entuzjastów muzyki przyczynia się do rozwoju harfy w Polsce i poza jej granicami.
Dr Aneta Salwińska – absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie harfy prof. Helgi Storck i Universität Mozarteum w Salzburgu. Brała udział w kursach mistrzowskich prof. I. Moretti, prof. C. Bragi, prof. D. Watkinsa, P. Stickney’a, prof. I. Barford i.in. Występuje jako solistka i kameralistka, a także w współpracuje z orkiestrami w Polsce i za granicą (Śląska Orkiestra Kameralna, NOSPR). Ma na swoim koncie prawykonania m. in. kompozycji: K. Grzeszczaka, J. Kowalskiej, M. Majkusiaka, A. Zagajewskiego, L. Kołodziejskiego. Pracowała na stanowisku asystenta w klasie harfy AM w Katowicach. Prowadziła kursy mistrzowskie m.in. w Bytomiu,
w Radziejowicach, w Rybnej oraz podczas XXIV International Summer Academy Moulin d’Ande (Francja). Obecnie prowadzi klasę harfy w ZSM im. S. Moniuszki w Łodzi. W latach 2008-2012 była podopieczną Fundacji im. Yehudi Menuhina Live Music Now. Od 2007 roku wraz z akordeonistą Konradem Salwińskim tworzy duet instrumentalny Duo Milonga, regularnie koncertuje również w Polsce i Europie z zespołem Colours of tango.
Mgr Sandra Kasperek naukę gry na harfie rozpoczęła w wieku 12 lat u mgr Jolanty Wołkońskiej w ZSM im. F. Nowowiejskiego w Szczecinie i kontynuowała w Akademii Sztuki w Szczecinie, w klasie mgr Barbary Stalmierskiej i dr Pauliny Maciaszczyk. Ukończyła kursy mistrzowskie u A. Verkholantsevy, R. Milevskiej i M. Zalewskiej-Guthman. Jest wielokrotną laureatką konkursu Miniatura oraz Ogólnopolskiego Konkursu Duetów z Harfą. Pierwszy solowy koncert – Koncert B-dur BWV 294 G.F. Haendla – wykonała w wieku 17 lat z towarzyszeniem orkiestry Zespołu Szkół Muzycznych II st. w Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie. Stypendystka Prezydenta Miasta Szczecin oraz laureatka Nagrody Marszałka Najlepszy Dyplom 2018. Od 2012 roku współpracowała z wieloma orkiestrami, między innymi z Orkiestrą Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie, International Lutosławski Youth Orchestra, czy Orkiestrą Kameralną w Prenzlau. Od 2013 roku poświęca się głównie działalności pedagogicznej, organizując warsztaty Edukacja z Mistrzem oraz Ogólnopolski Konkurs Harfowy Młode Talenty, którego jest jurorem. Jej uczniowie są laureatami międzynarodowych konkursów harfowych i stypendystami Prezydenta Miasta Szczecina.
Delphine Constantin-Reznik ukończyła Konserwatorium Boulogne-Billancourt (Francja), a następnie Akademię Sztuk Pięknych w Zurychu. Jej nauczycielkami były Catherine Michel i Annie Fontaine. Ogromną inspirację czerpie również z regularnych zajęć z Xavierem De Maistre i Isabelle Perrin. Chwalona przez media za „wspaniałe i potężne brzmienie”, „naturalną muzykalność”, „nieskazitelną technikę i imponującą wirtuozerię”. Jej dyskografia obejmuje albumy cieszące się międzynarodowym uznaniem, takie jak światowa premiera Koncertu harfowego Choryn (2022) oraz światowa premiera nagrania nowo odkrytego szwedzkiego harfisty i kompozytora Antona Edvarda Pratté (2021). Regularnie występuje jako solistka, a także z orkiestrami (Norrköping Symphony Orchestra, Nordic Chamber Orchestra, Swedish Chamber Orchestra, National Symphony Orchestra of Ukraine, Argovia Philharmonic, Swedish Royal Navy Band, Mińska Orkiestra Kameralna, Filharmonia Charkowska i wiele innych). Jest zapraszana z recitalami i koncertami kameralnymi na wiele festiwali m.in. Wöerthersee Classics (Austria), Dom Debussy’ego (Francja), Arpissima Salvi Bukareszt (Rumunia), Światowe Kongresy Harfowe w Hongkongu i Cardiff, Båstad Chamber Music Festival i Old Ox Music Festival (Szwecja), Palanga Music Festival (Litwa), Fjord Cadenza i Asker Kammermusikk Festival (Norwegia) i często występuje dla szwedzkiej rodziny królewskiej. Jej partnerami kameralnymi są m.in. Roland Pöntinen (fortepian), Johan Dalene (skrzypce), Catherine Michel (harfa), Roman Reznik (fagot), Laura Michelin (flet). Stworzyła w Norrköping Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Pratté Harp, którego jest dyrektorem artystycznym. Od 2008 roku Constantin-Reznik jest pierwszą harfistką w Norrköping Symphony Orchestra.
Opieka merytoryczna — dr Paulina Maciaszczyk