Wydarzenia

Publikacje
Obrazek przedstawie okładkę publikacji "Harnasi" K. Szymanowskiego na dwa fortepiany
15.12.2022, 19:00 - Aula Nova

Karol Szymanowski w 140. rocznicę urodzin/15.12.2022

Koncert Aula Nova
Koncert muzyki Karola Szymanowskiego w 140. rocznicę urodzin kompozytora

Wydarzenie jest związane z wydaniem przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne pierwszej transkrypcji na dwa fortepiany baletu „Harnasie” Karola Szymanowskiego, autorstwa Joanny Domańskiej.

„Kompozytor od początku zabiegał o stworzenie wyciągu na potrzeby prób, a zadania tego podejmowali się m.in. Jan Maklakiewicz, Grzegorz Fitelberg i Grażyna Bacewicz. Opracowania te były jednak bądź fragmentaryczne, bądź – jako opracowania na 4 ręce – nie oddawały wszystkich kolorystycznych walorów dzieła. Przygotowany przez Joannę Domańską dla PWM układ na dwa fortepiany pozwolił na niemal wierne przeniesienie materiału partytury, co z kolei zadecydowało o walorach barwowych i wirtuozowskich transkrypcji.
Mamy nadzieję, że transkrypcja „Harnasiów”, której premiera już wkrótce, na trwale zadomowi się w repertuarze pianistycznym i często będziemy mogli zachwycać się tą genialną kompozycją!” (informacja ze strony wydawcy)

 

Wykonawcy:

Joanna Domańska – fortepian
Magdalena Lisak – fortepian

 

Program:

Fr. Chopin

3 Mazurki  op. 56: H-dur, C-dur, c-moll
Etiuda e-moll op. 25 nr 5

Magdalena Lisak – fortepian

K. Szymanowski

Etiuda b-moll op. 4 nr 3
4 Mazurki op. 50: Moderato, Animato, Allegretto dolce, Allegramente. Vigoroso

Joanna Domańska – fortepian

K. Szymanowski
Harnasie op. 55 w transkrypcji na 2 fortepiany

Obraz I: Na hali
1. Redyk
2. Scena mimiczna (zaloty)
3. Marsz zbójnicki
4. Scena mimiczna (harnaś i dziewczyna)
5. Taniec zbójnicki. Finał

Obraz II: W karczmie
6 a. Wesele
6 b. Cepiny
6 c. Pieśń Siuhajów
7. Taniec góralski
8. Napad harnasiów. Taniec. Porwanie Młodej

Obraz III: Hala
9. Epilog

Joanna Domańska – fortepian
Magdalena Lisak – fortepian

 

Ciemny plakat w odcieniach szrości igranatu zawiera informacje na temat koncertu z repertuarem Karola Szymanowskiego

 

Joanna Domańska

Studiowała w klasie prof. Jana Hoffmana (AM Kraków) i prof. Andrzeja Jasińskiego (AM Katowice). Umiejętności doskonaliła jako stypendystka Rządu Francuskiego pod kierunkiem Livii Rév w Paryżu (1986-87). Laureatka międzynarodowych konkursów pianistycznych: M. Long i J. Thibaud w Paryżu (1981), im. A. Casagrande w Terni we Włoszech (1982) oraz Estrady Młodych Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (1982).

Jest wybitną interpretatorką dzieł Karola Szymanowskiego – nagrała większość jego utworów fortepianowych, włącznie z muzyką do baletu „Harnasie” w opracowaniu G.Bacewicz (z A.Tatarskim). Nagrania te były wielokrotnie nominowane do Nagrody „Fryderyk”, natomiast płyta zawierająca III Sonatę op.36 uzyskała również prestiżową nagrodę „Pizzicato Supersonic”. Brytyjski magazyn Gramophone, dokonując przeglądu nagrań muzyki Karola Szymanowskiego w 75. rocznicę śmierci kompozytora, napisał: “Joanna Domańska w wielkim stylu interpretuje dzieła Karola Szymanowskiego utrwalone na płytach wydanych przez DUX”.

Jako solistka koncertowała w krajach Europy Zachodniej i byłego ZSRR, Korei Płd., Japonii, Maroko. Uczestniczyła w międzynarodowych festiwalach muzycznych, m.in.: Festival dei Due Mondi w Spoleto, Festa Musica Pro w Asyżu, Maggio Musicale Florentino we Florencji, Chopinfestival w Gandawie, Festival de Radio France et de Montpellier, Warszawska Jesień, Kyiv Music Fest, Rudersdal Sommerkoncerter, Festiwal Chopinowski w Dusznikach, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Dni Kompozytorów Krakowskich, Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem.

Jako kameralistka występowała w składzie Trio Śląskiego (klarnet, róg, fortepian). Z zespołem tym nagrała nominowane do nagrody „Fryderyk” płyty: „Polish chamber music for wind instruments” (2011) i „Mikołaj Górecki – Silesian Trio – AUKSO Chamber Orchestra” (2018) oraz  „Carl Reinecke – chamber music for clarinet, horn and piano” (2016). Dokonała również prawykonań utworów Mikołaja Góreckiego, Sławomira Czarneckiego, Macieja Małeckiego, Oscara Pradosa, Marcela Chyrzyńskiego.

Współpracuje z japońskim  wydawnictwem IMC Music Publisher jako redaktor wydawnictwa Selected Polish pieces for little pianists (3 zeszyty: 2012, 2015, 2019). Prowadzi klasę fortepianu w Akademii Muzycznej w Katowicach, jest jurorem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych (Jesenik, Brno, Bratysława, Rabat, Tokio, Katowice), wykłada na kursach mistrzowskich (Korea Płd., Japonia, Słowacja, Niemcy, Czechy, Ukraina).

W latach 2011-2017 była prezesem Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego. Jest inicjatorem Międzynarodowych Konkursów Muzycznych im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Za całokształt działań związanych z propagowaniem twórczości Karola Szymanowskiego odznaczona srebrnym medalem Gloria Artis.

 

Magdalena Lisak

Urodzona w Katowicach pianistka pielęgnuje rodzinne tradycje muzyczne. Od najmłodszych lat zdobywała najwyższe laury na konkursach krajowych i międzynarodowych. W 1994 roku ukończyła z wyróżnieniem klasę fortepianu profesora Andrzeja Jasińskiego w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W tym samym roku, po dojściu do półfinału konkursu Gézy Andy w Zurychu otrzymała prywatne stypendium i kontynuowała naukę w Konserwatorium w Zurychu u Homero Francescha. Jednym z jej najcenniejszych doświadczeń były studia w Musik-Akademie w  Bazylei w latach 1996-1998 pod kierunkiem Krystiana Zimermana.

Zdobyta na XIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 1995 roku VI nagroda otworzyła Magdalenie Lisak drzwi do prestiżowych sal koncertowych, jak Hitomi Memorial Hall w Tokio, Stadt–Casino w Bazylei, Rudolfinum w Pradze czy Filharmonii Narodowej w Warszawie. Uczestniczyła także w festiwalach chopinowskich w Dusznikach-Zdroju, Nohant-La Châtre, Mariańskich Łaźniach, Gandawie, Genewie oraz Festiwalu „Chopin i jego Europa” w Warszawie. Jej interpretacje zostały utrwalone dla Deutsche Rundfunk, Radio Suisse Romande, Polskiego Radia, Telewizji Polskiej oraz na płytach CD dla firmy DUX, Polskiego Radia oraz CD Accord.

Występuje regularnie z recitalami, wykonuje koncerty z orkiestrami i zespołami kameralnymi w Polsce i większości krajów europejskich, a także USA, Kanadzie, Japonii, Chinach i Brazylii. Fascynuje ją muzyka najnowsza. W 2000 roku wykonała dla György Ligetiego jego Etiudy, których interpretacja spotkała się z wysoką oceną kompozytora. Dokonała prawykonań w ramach festiwali: Śląskie Dni Muzyki Współczesnej w Katowicach, Międzynarodowy Festiwal Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Laboratorium w Warszawie i Białymstoku oraz Festiwalu Warszawska Jesień. Występowała w charakterze solistki z takimi dyrygentami jak: Kazimierz Kord, Tadeusz Strugała, Tomasz Bugaj, Mirosław Jacek Błaszczyk, Jerzy Salwarowski, Massimiliano Caldi, Agnieszka Duczmal, Jacques Mercier, Reinbert de Leeuw, Jacek Kasprzyk, Ewa Strusińska. Na zaproszenie Narodowego Instytutu im. F. Chopina podjęła się wykonań, a także rejestracji utworów F. Chopina na instrumencie historycznym Erard na płycie CD w serii The Real Chopin.

Realizuje projekty artystyczne pod egidą Śląskiego Towarzystwa Muzycznego, którego jest założycielką i prezesem. Prowadzi klasę fortepianu katowickiej Akademii Muzycznej na stanowisku profesora, będąc Kierownikiem Katedry Fortepianu. Jej działalność pedagogiczna obejmuje także kursy mistrzowskie m.in. w Showa Academia Musicae w Tokio, Uniwersytecie w Ostrawie, Narodowej Akademii Muzycznej „Pancho Vladigerov” w Sofii (Bułgaria), wykłady na japońskich wyższych uczelniach artystycznych oraz nagranie DVD utworów dla dzieci i młodzieży w ramach publikacji dydaktycznych The Piano. General method.

Ponadto uczestniczyła w jury International Chopin Piano Competition in Asia (2010, 2011, 2012, 2016), Komisji Kwalifikacyjnej XV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie (2010), Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie (2013) oraz 54. Beethovenův Hradec International Music Competition and Music Festival (2016) w Hradec nad Moravici (Czechy).

 

Wstęp WOLNY


Opieka merytoryczna:
Katedra Kameralistyki Fortepianowej Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu

 

Współorganizator: