Johannes Brahms: „Niemieckie Requiem“ tournée 2019 – koncert gościnny
Johannes Brahms: Niemieckie Requiem
Oryginalne wykonanie na dwa fortepiany i kotły
Koncert gościnny
Sopran: Paulina Boreczko-Wilczyńska (Stypendystka ECA)
Baryton: Sebastian Gabryś
EUROPA CHOR AKADEMIE GÖRLITZ (ECA)
Fortepian: Jonathan Alder
Fortepian: Magdalena Blum
Kotły: Babette Haag
Dyrygent: Joshard Daus
Wstęp wolny dla studentów Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego i innych zainteresowanych
Bolejąc nad stratą ukochanej matki, w roku 1865 Johannes Brahms rozpoczął pracę nad swym dziełem. Jednak Niemieckie Requiem nie jest tradycyjną, typową dla łacińskiej muzyki sakralnej mszą za zmarłych. Obrządek katolicki, z którego w swojej twórczości czerpali Verdi i Dvořák, miał dla Brahmsa znaczenie drugorzędne. Wybrał on jedynie te teksty z Nowego i Starego Testamentu, które uznał za odpowiednie. Premierowe wykonanie utworu 35-letniego wówczas Brahmsa, które miało miejsce w Katedrze Bremeńskiej w Wielki Piątek roku 1868, było wydarzeniem przełomowym. Ponadczasowe i uniwersalne dzieło kompozytora, zrozumiałe dla ludzi wszystkich wyznań, zajęło poczesne miejsce w dziejach muzyki. EUROPA CHOR AKADEMIE GÖRLITZ pod kierownictwem prof. Josharda Dausa wykona w ramach trwającego tournée utwór będący prawdziwym kamieniem milowym w historii muzyki żałobnej.
Więcej informacji: www.europachorakademie.de
Arcydzieło Brahmsa łączy Wschód z Zachodem
W 150. rocznicę prapremiery pełnej wersji dzieła Johannesa Brahmsa Niemieckie Requiem w lipskiej sali koncertowej Gewandhaus, arcydzieło muzyki sakralnej zainicjować ma projekt budowania kulturalnego pomostu łączącego Wschód i Zachód: EUROPEJSKA AKADEMIA CHÓRALNA GÖRLITZ (ECA) wykona Requiem w Marl/Nadrenia Północna-Westfalia oraz w Poznaniu/Polska, i – jak przekonuje kierownik artystyczny Akademii prof. Joshard Daus – nie jest to przypadek: „Zaprezentujemy Requiem Brahmsa w dwóch szalenie istotnych z punktu widzenia naszej instytucji miejscach. Koncert w Marl inauguruje wznowienie mojej pracy artystycznej w Nadrenii Płn.-Westfalii. Sprawowałem swego czasu funkcję dyrektora muzycznego w miastach Hamm, Lippstadt oraz Unna, gdzie miałem przyjemność współtworzyć projekt parku krajobrazowego Emscher i uczestniczyć w przeobrażeniu tego typowo przemysłowego regionu w stolicę kultury. Moim bliskim współpracownikiem z tamtych lat jest prof. Hubert Schulte-Kemper, dzięki któremu nasza instytucja zyskała siedzibę w budynku dawnej orkiestry symfonicznej Philharmonia Hungarica, stanowiąc obecnie ważne centrum chóralistyki na terenie Westfalii. Tym koncertem rozpoczynamy naszą działalność, przy czym w planach mamy cztery przedstawienia rocznie, które odbywać się będą na historycznym szlaku handlowym – Via Regia lub „Droga Wysoka”, wiodącym ongiś z Moskwy poprzez Brugię aż do Santiago de Compostela. Naszym koncertom przyświecać będzie idea stworzenia pomostu pomiędzy Wschodem i Zachodem, także w ramach wydarzeń festiwalowych”.
Pierwszym przystankiem jest Centrum Kultury Kościół Zbawiciela, następnie ECA obierze kierunek na wschód i zawita w polskim Poznaniu. Daus objaśnia geograficzny i merytoryczny charakter związków z tym miejscem: „Poznań jest naszym miastem partnerskim, przy czym utrzymujemy wielorakie kontakty ze znajdującą się tam Akademią Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego. Wykonanie Requiem Brahmsa w Aula Nova poznańskiej Akademii Muzycznej ma zapoczątkować intensywną niemiecko-polską współpracę w zakresie kształcenia młodych muzyków o najwyższych kwalifikacjach”.
Na dobry początek EUROPEJSKA AKADEMIA CHÓRALNA GÖRLITZ wybrała dzieło, w którym rola pierwszoplanowa przypada człowiekowi. Niemieckie Requiem jest utworem niosącym pociechę ludziom cierpiącym po stracie bliskich. Istotę Requiem Brahmsa oraz jego siłę trafnie podsumowuje recenzja opublikowana w periodyku Allgemeine musikalische Zeitung z roku 1869: „Niemieckie Requiem Brahmsa obroni się wszędzie tam, gdzie zostanie wysłuchane w dobrym wykonaniu. Muzyka niebywale nowa, świeża i o ogromnej sile, raz wzruszająco elegijna, to znów łagodnie liryczna czy wstrząsająco dramatyczna, opanowana do perfekcji sztuka kontrapunktu ubrana w ludowe melodie, a przy tym harmonika i orkiestracja tak wspaniała i efektowna, jak w żadnym dotąd dziele muzyki sakralnej”, pisał przed 150 laty temu krytyk Adolf Schubring, a jego opinia z pewnością nie straciła na aktualności, co będzie mogła ocenić szeroka publiczność podczas tournée ECA z muzyką Brahmsa, którego trasa przebiega z Zachodu na Wschód.
O EUROPEJSKIEJ AKADEMII CHÓRALNEJ GÖRLITZ
EUROPEJSKA AKADEMIA CHÓRALNA została założona w roku 1997 przez profesora Josharda Dausa jako wspólne, międzynarodowe forum muzyczne Uniwersytetu im. Jana Gutenberga w Moguncji i Szkoły Wyższej w Bremie, a od roku 2017 ma swą siedzibę w Görlitz. Jej celem, realizowanym poprzez reprezentujące wysoki poziom artystyczny koncerty, głównie wykonania muzyki chóralno-symfonicznej, wzbogacone brzmieniami i tradycjami chóralnymi typowymi dla starego kontynentu, jest przywrócenie dawnej świetności chóralistyce niemieckiej. ECA jest przede wszystkim kuźnią europejskich młodych talentów, w której teoria ściśle splata się z praktyką w myśl maksymy „learning by doing“ na poziomie mistrzowskim. Koncepcje prof. Dausa wzbudziły zainteresowanie zarówno po stronie władz państwowych, jak i włodarzy miasta Görlitz i innych mecenasów muzyki. Dzięki nim EUROPEJSKA AKADEMIA CHÓRALNA GÖRLITZ urosła do rangi instytucji kultury realizującej na wielu płaszczyznach misję odrodzenia muzyki chóralnej. A wszystko to w Görlitz, miejscu leżącym na szlaku Via Regia, od wieków spajającym Wschód z Zachodem.
Ścisłej współpracy z Symfonikami Hamburskimi, zainicjowanej jeszcze przez Sir Jeffrey’a Tate, zawdzięcza ECA możliwość rezydowania także poza swoją siedzibą w Görlitz – w hamburskiej Laeiszhalle, jak również występy w Filharmonii nad Łabą.
O kierowniku artystycznym
Joshard Daus należy do grona najsłynniejszych dyrygentów chóralnych, pod którego batutą występowały liczne chóry i orkiestry o światowej renomie. Jego doświadczenie i kompetencje są dla śpiewaków gwarancją zdobycia najwyższych kwalifikacji. ECA jest jego ukochanym projektem, dla którego uzyskanie nowej siedziby stanowić ma pewne zabezpieczenie na przyszłość.
Daus ukończył w swym rodzinnym Hamburgu Szkołę Muzyczną w klasie prof. Hermanna Rauhe oraz Studium Kapelmistrzowskie pod kierownictwem prof. Brückner-Rüggeberga. W latach 1976-1997 sprawował funkcję miejskiego dyrektora muzycznego na terenie Westfalii. Wieść o jego sukcesach artystycznych rozniosła się daleko i w roku 1985 dotarła także na Uniwersytet w Moguncji. W roku 1986 Daus rozpoczął intensywną współpracę z dyrygentem Sergiu Celibidache, której to współpracy zawdzięcza istotne dla swojej dalszej pracy impulsy. Pod kierownictwem Celibidache sprawował on w latach 1990 – 1993 funkcję dyrektora Chóru Filharmoników Monachijskich. Chcąc wcielić w życie swoje ideały dydaktyczne oraz muzyczne założył w roku 1997 EUROPEJSKA AKADEMIĘ CHÓRALNĄ.